U periodu od 15.11. do 15.04 naredne godine na teritoriji BiH zakonski je obavezno posjedovanje i korištenje zimske opreme, bez obzira na vremenske uslove.

Postoje dva zakonski važeća Pravilnika sa suprotnim odredbama o zimskoj opremi (Sl.glasnik BiH 13/07 i Sl.glasnik BiH 23/07). Sve dok se ne izvrši izmjena i usaglašavanje postojećih pravilnika, a prema uputi Ministarstva komunikacija i prometa BiH Sektora za transport, pod zimskom opremom podrazumijevaju se:

  1. Pneumatici sa zimskim profilom na svim točkovima (dubina gazećeg sloja minimalno 4mm) ili
  2. Pneumatici sa ljetnim profilom (dubina gazećeg sloja minimalno 4mm) i u priboru odgovarajući lanci koji se postavljaju na pogonskim točkovima u slučaju zimskih uslova.

 

Dodatno za teretna vozila i autobuse u zimsku opremu ubraja se lopata i vreća pijeska.

Na vozilima se ne smiju postavljati gume sa ekserima.

 

PRIPREMITE VOZILO ZA ZIMU

 

U zimskom periodu, niske temperature i česte i obilne padavine izuzetno nepovoljno utiču na motorna vozila, posebno kad su intenzivnije u upotrebi.

Zbog snijega ili poledice sistemi teže prenose snagu na podlogu, so nakupljena na cestama šteti podvozju i karoseriji, a niske temperature onemogućavaju normalan rad motora, crpe energiju iz akumulatora, a štete i svim ostalim komponentama vozila.

 

Stoga je neophodno adekvatno pripremiti i sebe i svoje vozilo za nadolazeću zimu.

 

Gume

 

Kontakt između ceste i vozila ostvaruje se preko guma, odnosno na jednom relativno malom dijelu dodirne površine između gume i ceste. Upravo ta kontaktna površina od presudne je važnosti za sigurnost upravljanja vozilom.

 

Odgovarajuće gume prva su stavka kojoj treba posvetiti pažnju. Kada temperatura padne ispod 7oC elastičnost ljetne gume se gubi, one postaju prekrute pa je koeficijent prijanjanja znatno niži. Put kočenja postaje duži, a mogućnost upravljanja vozilom znatno lošija. Stoga ljetne gume zamjenite zimskim. Provjerite imaju li gume dovoljnu dubinu profila i da li je pritisak zraka u gumama odgovarajući. Gume trebaju imati najmanje 4 mm profila, a pritisak u gumama treba biti veći za 0,15 bara.

 

Povećajte pritisak u gumama do vrijednosti koju preporučuje proizvođač, a koje možete naći u knjižici vozila ili na unutrašnjoj strani vozačevih vrata. Guma sa odgovorajućim pritiskom pruža najbolje prijanjanje za podlogu i onemogućava oštećenje točka prilikom nalijetanja na rupu ili ivičnjak. Vožnja sa preniskim pritiskom u gumama povećava potrošnju goriva, nepotrebno trošenje guma, kao i pogoršanje voznih i upravljačkih karakteristika vozila.

 

Nešto više o gumama

 

Prva vozila imala su najprije drvene točkove, a zatim metalne. Bicikli su potom malo evoluirali, pa su imali najprije kožne točkove, a nešto kasnije i gumene točkove koji nisu bili punjeni zrakom. Gume iznutra ispunjene zrakom prvi je izumio Škot John Dunlop 1888. godine, no gume kakve poznajemo danas djelo su Herveyja Firestonea, farmera iz Ohia. Hervey Firestone je 1990.godine osnovao Firestone Tire and Rubber Company

 

On je shvatio da će se vozila bolje kretati ako je guma punjena zrakom. Henryja Forda, kreatora prvog automobila, upoznao je 1895.godine, a deset godina kasnije Ford je svoja vozila opremio upravo Firestoneovim gumama.

 

Gume su jedan od najvažnijih dijelova vozila, a kako posreduju između vozila i ceste presudne su za sigurnost saobraćaja. Stanje guma je jedan od izuzetno bitnih elemanata sigurne vožnje koji se često zanemaruje . Provjera stanja guma odnosi se na provjeru pritiska u gumama i dubine profila gume. Generalno gledajući kontrola stanja guma je jedan od najčešće ignorisanih sigurnosnih elemenata vožnje.

 

Prema istraživanjima forme Bridgestone samo 40% vozača provjerava pritisak u gumama svaki mjesec, dok ih 33% provjeravaju dubinu profila mjesečno. 20% vozača nikad ne provjerava ni pritisak niti dubinu profila.

 

Većina vozača podcjenjuje značaj provjere guma i ostaju nesvjesni činjenice da su u svakom trenutku tokom vožnje u kontaktu sa cestom samo preko četiri gume veličine pisma. Kako pritisak u gumama opada 0,1-0,2 bara mjesečno potrebno ga je redovno kontrolisati.

 

Tekućine

 

Promjena i kontrola rashladne tekućine jedna je od bitnijih stvari koje treba uraditi prije zime. Promjena rashladne tekućine najjeftiniji je i najsigurniji način za očuvanje dugotrajnosti vozila. Kao i svaka druga komponenta i rashladna tekućina vremenom gubi svoje karakteristike i ukoliko nije pravovremeno dopunjena ili zamjenjena tokom zime svojim smrzavanjem jednostavno može uništiti hladnjak ili blok motora.

 

I u slučaju kontrole, a posebno zamjene rashladne tekućine posjetite ovlašteni ili specijalizirani servis, jer samo oni mogu garantovati da su izmjerene vrijednosti smrzavanja rashladne tekućine u skladu sa propisanim, a prilikom izmjene stručno mogu otkloniti sve nedostatke u rashladnom sistemu vozila.

 

Tekućinu za pranje vjetrobrana treba obogatiti tekućinom protiv zamrzavanja da ne bi došlo do oštećenja njenog rezervara ili električne pumpe.

Provjerite u kakvom su stanju metlica brisača i po potrebi ih zamjenite. Prosječni vijek trajanja metlice brisača iznosi oko godinu dana.

 

Ulje

 

Premda se motorno ulje, u zavisnosti od upute proizvođača, mijenja svakih 10.000 do 20.000 kilometara, zima je razdoblje kada je motorima potrebno manje viskozno ulje. Niske temperature dodatno će zgusnuti viskozno ulje, zbog čega ono neće jednako dobro kružiti kroz rashladni sistem te će motor, barem u početku, dok ne dosegne radnu temperaturu, dobiti znatno manje potrebnog podmazivanja.

 

Akumulator

 

Zimi, zbog nižih temperatura slabi kapacitet akumulatora jer se slabije odvija proces obnove i punjenja akumulatora, tako da pri nižim temperaturama stariji i istrošeni akumulatori jednostavno ne mogu obaviti svoju funkciju. Ispražnjen akumulator, također, može se smrznuti. Akumulator treba biti potpuno napunjen i ispravan. Kablovi i polovi trebaju biti očišćeni i zategnuti. Ako je akumulator stariji od tri godine – zamijenite ga novim. Prilikom kupovine novog obratite pažnju na kapacitet akumulatora (Ah), startnu snagu (A), dimenzije, način i vrstu priključka na vozilu.

 

Kočnice

 

Ispravne kočnice jedan su od osnovnih preduslova za sigurnu vožnju,posebno u zimskim uslovima, kada i najmanja disproporcionalnost u kočenju po pojedinom točku može dovesti do gubitka kontrole nad vozilom. Zato provjerite kočnice i po potrebi ih servisirajte.

 

Redovno održavanje

 

Svake godine sa padom temperature zimske službe posipaju ceste solju što može naštetiti vozilima. Iz tog razloga s vremena na vrijeme operite vozilo, pažnju posebno obratite na podvozje te sanirajte eventualna oštećenja na karoseriji na kojima može doći do korozije i hrđanja.

 

Lanci za snijeg

 

U obaveznu zimsku opremu vozila spadaju i lanci za snijeg koje trebate imati u prtljažniku vašeg vozila jer u slučaju većih snježnih nanosa ili leda na cestama, zimske gume neće moći obezbjediti nesmetano kretanje vozila, pa ćete u takvim ekstremnim vremenskim uslovima s lancima za snijeg biti u mogućnosti krenuti dalje i stići do svog cilja.

 

Prilikom kupovine obratite pažnju da lanci za snijeg odgovaraju dimenzijama zimskih guma i izbjegavajte kupovinu jeftinih i neprovjerenih proizvoda, jer loši lanci donijet će više problema u vožnji nego koristi. Pucanje loših, jeftinih lanaca zaustavit će vozilo gdje se najmanje nadate,ne pominjujući kakva sve oštećenja mogu prouzrokovati na donjem podvozju vozila.

 

Servis

 

Bilo da se radi o kontrolnom servisu ili je u pitanju kakav veći zahvat, servisiranje zimi mnogostruko će se vratiti kroz svakodnevno i nesmetano funkcioniranje vozila. Kod vozila sa benzinskim motorima obratite pažnju na sistem za paljenje i ubrizgavanje, jer korozija ili dotrajalost tih sistema onesposobiće vozilo čim zahladi. Kod vozila sa dizel motorima obratite pažnju na ispravnosti grijača motora, filtera goriva, kompresiju i dihtunge motora, jer ako je i jedan od ovih elemenata dotrajao ili izvan funkcije, vozilo neće upaliti.

 

Prilikom zimskog servisa zatražite pregled i zamjenu svih dotrajalih gumenih elemenata na vozilu, jer upravo zimi na nižim temperaturama stari gumeni dijelovi pucaju te mogu dovesti do neželjene štete na vozilu. Ovdje obratite pažnju na gumene cijevi sistema za hlađenje, gumene nosače izduvnog sistema, pogonske i prijenosne remenove…

 

PLANIRAJTE SVOJE PUTOVANJE

 

Pravovremeno se informirajte o vremenskim uvjetima i stanju i prohodnosti cesta na kojima ćete voziti;

Provjerite imate li zimsku opremu u skladu sa važećim propisima;

Neka vam rezervoar goriva uvijek bude pun, nikad ne znate koliko ćete eventualno čekati u koloni ili zastoju prometa;

Očistite stakla i ogledala prije nego krenete, obavezno nosite strugač leda i tečnost za odleđivanje brava;

Kad vozite budite svjesni da zbog mogućnosti pojave iznenadne poledice uvijek usporite na izloženim dionicama ceste :

-Područjima sa šumom

-Pustim područjima (visoravni)

-Zasjecima, usjecima, udolinama na cestama

-Ispod i na mostovima i vijaduktima

Na ledu zaustavni put može biti i do deset puta duži nego na suhoj cesti. Smanjite brzinu vožnje, odstojanje između vozila neka bude dovoljno dugo da vam ostavi prostora za usporavanje i zaustavljanje u nepredviđenim uslovima vožnje.

 

10 PRAVILA ZA VOŽNJU U ZIMSKIM DANIMA

 

  1. Kod poledice nježno postupajte sa upravljačem i nožnim komandama, nikad istovremeno volanom i kočnicom. Ako osjetite da više ne upravljate vozilom pritisnite kvačilo, pustite pedalu gasa i lagano pokušajte upravljačem okrenuti vozilo u željenom smjeru.
  2. Kočenje na zaleđenoj cesti je praktično „zabranjeno“, a ako bez kočenja ne može onda papučicu kočnice pritisnite krajnje nježno
  3. Uključivanje nižeg stepena prenosa gotovo je jednako kočenju. Najbolje je „šaltati“ sa međugasom.
  4. Blokirani točkovi slabo koče i onemogućavaju upravljenje vozilom. Zanosi li automobil nogu odmah sklonite sa kočnice. Na poledici je glavni vozačev pomoćnik-volan. Blagim okretom volana, uz oduzimanje gasa i nježno kočenje pokušajte vozilo vratiti u željenu putanju.
  5. Ako ne možete izbjeći prepreku radije se sklonite sa ceste.
  6. Ponašanje stražnje strane automobila vozač osjeća leđima u naslonjaču sjedala, a ponašanje prednje strane rukama na volanu. Preduslov za to je pravilno držanje ruku i leđa uprta u naslonjač.
  7. Slabi amortizeri i loše podešene kočnice najbolje pokazuju „zube“ na poledici.
  8. Gume, bez obzira kakve, moraju imati najmanje 4 mm profila. Pritisak zraka treba povećati za 0,15 bara.
  9. Želite li u opasnim okolnostima s osjećajem upravljati volanom i nožnim komandama morate

(BIHAMK)